Tuesday, September 9, 2008

The Fantastic Four


























These are my children. My fantastic four. 3 beautiful girls and a charming boy. They are my precious..my heart n soul..my laughters n tears..my roller coaster..my universe n my A to Z. These 4 young gifted artists paint my canvas of life with palletes of vibrants colors. They engrave my daily life... sometimes smooth but most of the time rough. They always make me 'sing' ... sometimes nice songs but most of the time bad songs. But on top of that, these four precious shower me with their sweet loves and smile...their million hugs n kisses and I am blessed with these greatest gift.



Well...menggalas tanggungjawab seorang ibu bukanlah satu proses yang mudah apatah lagi untuk di ambil mudah. Amanah dari Allah ini menuntut kesabaran yang tinggi sedangkan inilah satu satunya kelemahan saya yang paling besar..kurang sabar.Kadang kadang perkara yang remeh temeh yang dilakukan anak anak pun boleh buat saya melenting and I dont know why it is so hard to tell myself to have much much more patients when dealing with my precious. Well...kena banyak beristighfar sebenarnya..hihi..



Sebenarnya teori untuk menjadi seorang ibu mithali ada dalam minda..tertanam dalam diri kerana setiap wanita azalinya memang dilahirkan dengan naluri keibuan yang sarat dengan kasih sayang . Cuma bagaimana cara untuk di adaptasikan sahaja yang selalunya seperti menghadapi berbagai rintangan dan alasan. Hmm... dan itulah juga saya...hihi..but I always whisper to my other self that I am a mother with those valueable characteristic. hehehe...



Hubby selalu pesan supaya peluk cium anak cepat cepat kalau rasa nak marah. Tapi cam ne lah nak buat macam tu kalau kerenah they all lah yang buat saya marah..hmm..nak lempang adalah...hehehehe.. He also say "never ever say or do things you gonna regret later". Macam dalam lagu Electric Light Orchestra 'Eye in the Sky'. On the surface susahnya nak agree dengan apa yang hubby cakap but deep down in my heart..he is so true.




These 3 girls n this one boy lah yang menjadikan saya seorang murid tua yang masih berterusan mencari ilmu, menambah pengetahuan, memperbaiki kelemahan dan berusaha untuk tidak mengulangi kesilapan dalam proses untuk menjadi ibu mithali mereka. Sekali lagi ianya bukan satu proses pembelajaran yang mudah tetapi Insyaallah dengan adanya keinginan dan dorongan, tiada yang mustahil. Anak anak inilah yang sebenarnya yang membuat hidup kami suami isteri sentiasa penuh tawa dan air mata yang mempunyai nilai dan harga. Kasih sayang mereka juga tidak pernah bersyarat. Radang di siang hari kerana kerenah mereka terus hilang sewaktu anak anak mencium tangan suami dan saya meminta maaf setiap malam sebelum masuk tidur.

So that is another story of my life. Story of my children..my fantastic four. Doa saya agar empat permata hati ini akan menjadi anak anak yang soleh/soleha dan berjaya di dunia dan akhirat.

6 comments:

Suzi said...

salam kak ain...
terbalik...saya 3 boys n 1 girl...
saya pun sekarang ni senang benar marah anak2...lepas tu mula menyesal...mungkin sbb penat kot anak buat hal sikit dah nak naik angin.
sama2lah kita berdoa agar jadi ibu mithali...sekola pertama anak2 adalah di rumah...

Suzi said...

salam kak...ambil 'tag' kat rumah kiat blh?...teramat mudah

laily said...

Ain, insyaallah berkat doa dan usaha kita mendidik anak-anak. Dulu suami yang anak-anak takut kalau buat salah sebut je "cakap dengan abah" terus ikut cakap sebab saya ni agak soft dengan anak-anak tapi sekarang kenalah lebih tegas. Sama-samalah kita berdoa hanya Dia yang dapat memberi kita kekuatan untuk mendidik anak-anak ni.

UmmuSarah said...

Ain...

Sorilah...aku lambatttt sangatttt. Alhamdulillah, best ada member2 kat alam maya nie. Mcm "berkumpul" pulak kita ek. Walau jauh di mata tapi dekat di hati.

Eh, kelmarin aku ada letak komen. AKu ingat blog kau. Tapi aku tengok takde pun kat sini. Agaknya aku tersalah blog..hehehe...macam wrong phone number. Sekarang kita kena kluar phrase baru..wrong blog site...lembab le aku. AKu rasa aku tersalah pergi kat blog betterhonesandgarden. Patut le blog tu asyik cerita pasal brick walls...kuang...kuang..kuang.

ain said...

salam da....

at last kan dpt gak aku belajo2 tulis blog. Aku pun lembab gak selalunye ank dara aku yg ajar nak buat tu buat ni...syok kan dpt tukar2 pendpt dan xperience. x pe le, 2 3 tahun nanti xpert le kita.

Suzi said...

salam kak ain nanti dtg ambil kad k