Friday, January 16, 2009

Bahasa kiasan isteri...

Membaca artikel tentang 'Sejauh Mana Anda Memahami Isteri?' oleh saudara Abd Jalil di dalam majalah SDK Februari 2009 betul2 menggelikan hati. Rasa2nya terkena batang hidung sendiri. Dan saya rasa rata2 para isteri diluar sana pun jika membaca artikel ini akan setuju dengan pendapat saya.

Artikel tersebut bercerita tentang bahasa2 kiasan seorang isteri kepada suaminya. Makna tersirat untuk di surat oleh suami. Mengharapkan suami dapat mencerna maksud dari ayat2 kiasan tersebut. Saya antara isteri yang rajin menggunakan bahasa kiasan pada suami. Bukan apa...suka mendengar tafsiran suami yang jauh menyimpang dari yang saya harapkan..kelakar pun ye gak. Suami pulak memang suka meloyar dengan saya.

Contohnya kalau saya kehausan dan inginkan suami menggodak secawan nescafe untuk saya, saya akan kata.."yang..yang..mcm haus le tekak, best klu pekena nesc ni ", suami pulak akan jawab.." ah..ah lah...buatkan abang secawan gak ekh..!"

Kadang2 tu bila dah boring dok umah, nak ajak suami cuti2 malaysia, saya suka gak berkias, btau dia dlm bentuk soalan.."hish...lama betul tak bawak bdk2 gi holiday kan bang.." suami dengan senyum lebar menjawab.."okay...next week kita balik kampung ekh..!"

Masa kes minyak kete dok naik memanjang..berkias lg ngan hubby dengan harapan dia faham keperluan menaikkan allowance myk kete saya, suami akan membalas.."kurangkan merayap pas ni ye..!!"

Bila mengadu.."yang...sedar tak sedar, langsir ngan sofa kat umah ni dah nak masuk 7 tahun dah ekh..??", suami jawab.."Hmmm..ye la...x sangka masih boleh pakai utk 3 4 tahun lagi.."

Bila btau..."sorry ye...ari ni dapur tak berasap..!! memberi maksud nak ajak makan kat luar, suami akan menjawab.."okayyy...microwave kan ada.."

Dan banyak lagi lah yang saya suka kiaskan kepada suami untuk ditafsir. Makin banyak yang saya kiaskan, makin banyak loyar buruk yang keluar. Kalau saya banyak bahasa kiasan untuk suami, suami pulak hanya ada satu je bahasa kiasan utk saya.."ehem..ehem..malam ni khamis malam jumaat kan.."!!...Hishhh....tak kuasa..!!!!!

20 comments:

::SRISUFI:: said...

salam sis...

gelak besar sri baca entri nih...sgt kelakar...realiti terjadi ni...hehehe

sri kawen nati cemane lak ntah...

hahahah

Tie said...

Ha ha .....lucu laa hubby ain tu...

Kalau Kak tie pulak merungut sakit kepala atau demam...mesti dia kata ' jom siap2 kita gi jenjalan!!"

Suzi said...

salam...
lawaklah n3 ni...tapi itulah sering kita lalui...diaorg ni selalu buat tak faham bila kita berkias...ada je lawak diaorg...
kelakar juga orgnya hubby kak ain agaknya...
paling best part yg last tu hihihi...

Uncle Lee said...

Ha ha, "Microwave bukan ada..."? Love that. Can't help laughing.
Terok ni, Ain, *wink*.
Have a fun weekend, best regards, Lee.

Intan Rosnitta said...

Kelakar betul Kak Ain ni tau. Hb pun sama kelakar...

Intan pun kdg2 mcm tu, kononnya nak kenakan hb.. last2 sendiri yg kena.. huhu

:D

IdzaRis said...

sy pun suka baca en. Jalil punya artikel..buku2 dia suma sy baca gak..maklomla..duk library!!

naz ilyn said...

salam...

bagus kalau orang lelaki ni paham bahasa kias... tapi sy yang tak pandai berkias

Tirana said...

Kadang-kadang dengan bahasa kiasan ni la yang membuatkan isteri merajuk hati...dan lebih teruk jika terjadi pertengkaran disebabkan hal yang kecil. Jadi dengan suami yang lurus bendul, baik jangan guna bahasa kiasan..hehehe..cakap direct aje biar dia faham..

UmmuSarah said...

Ish...tak sangka lak laki kau tu loyar bughuk ekkk.
Hahaha..kelakar..kelakar. Time jumpa dulu, nengok dia cam serius je. Alhamdulillah...Allah maha memahami. Dia dah padankan kita dgn pasangan yg paling sesuai. Semoga berpanjangan kerukunan rumahtangga kita hingga ke akhirat...Amin.

p/s Aku baru sambut anniversary yg ke 16. Kau pulak bila? Aku rasa kita kawin lebih kurang tahun yg sama kan?

Anonymous said...

saya ni memang peminat tulisan saudara abdul jalil tu...memang setiap bulan beli majalah sdk tu...dan sekarang tengah dok baca buku dia pulak.belum habis baca yang pertama...cik abang dah belikan buku kedua.dulu selalu gak berkias...tapi sekarang belum sempat nak ber kias cik abang dah faham maksudnya...tulah happy sangat ni...

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

salam
gelak akak baca entry ni. kelakor sgt

Shais said...

kak ain ...saya ni masih tersenyum-senyum lagi ni hah...

kadang-kadang kita ni nak bermanja alih-alih jawapan yg dibagi tu membuatkan kita geraaammm je...ada masa seronok pulak, saje je cari pasal...bukan apa nak gurau-gurau...mana tahu kut-kut menjadi:)

kuIna Jentayutiara said...

bahasa kiasan + body Language lg power kot...
ini realiti hidup kita..

Mama Mya said...

salam.. suka baca n3 nie hehehe

mama mya
www.quefamili.com

Anonymous said...

Sekadar mengingatkan. Amalkan doa ini.

Dari Surah Al-Baqarah ayat 286, bermaksud;

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami melakukan kesalahan. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau babani kami dengan beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah Pelindung kami, maka tolonglah kami menghadapi orang-orang kafir".

::SRISUFI:: said...

salam sis...

dengan segala hormatnya dijemput amik award ok....

hehehe

Qaseh said...

salam sis..
heheh..tersenyum baca artikel nih..apa2 pun hint2 yg kite beri pada suami ni, memakan diri juga kan..at last, kite juga yg kena...

*sabor jek laaa..

QiStinA's said...

salam ain... aduh kelakarnye... agaknye mmg dah sinonim yek..bahasa kiasan gitu dlm alam rtangga nie yek..ha..ha

Sasha said...

salam ain... dtg berkunjung dan terhibur baca n3 ain yg ni..

hehehe... kelakarlah...

saya pun suka berkias tapi suami x reti2 nak paham... geram!... saya x suka nak ckp direct... x fun kan?..

p/s: best tgk kemesraan ain n suami...

maza said...

hahahah...

tersedak juga akhirnya maza membaca artikel ini....

good info...boleh praktikan nie..hehehhe