Tuesday, November 4, 2008

Si kecil honey


The cute picture above is my youngest child. Saya dan suami menamakan anak kami yg terakhir ini Nur Ismahani. Kenapa yg terakhir ye..??Memandangkan ke empat2 anak saya ini lahir melalui kaedah caeserian..maka doktor menasihati saya tidak melahirkan lagi. So, they cut away my fallopian tube . Sebelum di simpan pihak hospital, saya sempat melihat spesimen tersebut. Alahai..ngeri gak.


It was a kind of experience during this last pregnancy. From the very beginning untill she was born. Antara empat2 permata hati kami, Honey lah yg paling sukar sekali. Sukar dari segi mengandungkannya, membawanya semasa di dlm perut dan melahirkannya. Kalau setakat mabuk2 di awal pregnancy tu kira normal lah, yg paling saya tak larat asyik nak meludah je. Dari mula celik mata sampai le nak tutup mata untuk tido. Sampai nak ke mana-mana pun saya kena bawa botol untuk meludah even ke shopping complex...hehe...Yarkkk!! Hubby pulak alter sikit aluminium can untuk memudahkan urusan saya...at the same time no one can see my dot..dot.dot..


Masuk bulan ke 2 mabuk ni la, hubby kena buat engineering design for his Qatar Oil Project kat Perth for 3 months. Aduhhhh...!!!tension saya selama ketiadaan suami. Masa ni anak sulung saya yg baru je masuk TKC dok calling2 suruh saya dtg. She was homesick. Laaa...takkan saya nak drive ke N9. I've never driven to any long distance alone before. Tp disebabkan anak...saya drive gak ke N9 dengan perasan gelabah...dengan mabuk2 dannnnnn dengan dok meludah2 sambil memandu. Honey...honey...


Masuk bulan ke enam, the real problem muncul. Honey dah nak keluarrrrrr!!!!Oh no..takkan lah. Baruuu 6 bulan..please dont lah sayang!!!.. Sian ibu tau....Masa ni saya dah rasa contraction.

Mula2 tak sangka pun it was realy a contraction sbb baru 6 bulan. Tapi it kept coming back after every 1 hour. Alamakkkk...!!!saya dah cuak dah. Hubby pulak kat KL...sambung buat design kat sana lps balik dr Peth. Kebetulan hari tu hari jumaat, so mlm tu hubby akan balik. Did tell him about it, he was so panic siap call abg dia mintak tlg hantarkan saya ke hospital. Tp saya degil, saya nak tunggu dia gak. Alhamdulillah the contraction stopped after sometimes.


The next morning, saya dan hubby gi la ke hospital. Macam biasa..buat check-up ngan our gynae. Masa ni ada lah contraction tp tak sekuat semlmnya. Doktor dpt detect contraction dan cadangkan saya buat CTG scan. Bila dapat result...mmg betul baby dah nak keluar. And of course doktor kata tak boleh. Honey was so little, only 2kg. Dont thing she can survive kalau keluar pun. Maka saya kena stay kat hospital for one night. They all beri ubat supaya no more contraction n ubat utk kuatkan paru2 honey. The next day, saya balik umah sbb semua okay. No more contraction. Tp kena dtg every week to do CTG scan again dan jgn lupa mkn ubat.


Tapi selang 2 hari pas tu contraction dtg lagi...boleh tahan kuat gak. Alamakkk..saya siap cakap2 ngan honey supaya bertahan. Jgn keluar dulu. Hubby kat KL pulak tu...Cam ne ni ekh. So saya cuba perlahankan rentak saya dlm menguruskan rumahtangga dan anak2 sbb doktor kata kalau saya byk bergerak, keadaan akan lagi worse. Bila next CTG scan, saya kena tahan lagi sbb baby dah nak keluar gak tp belum boleh. Berat baby tak cukup berat untuk dikeluarkan. Adusss... warded lagi. Kali ni doktor strict sikit ngan saya, saya tak dibenarkan drive jauh2 dan kurangkan buat kerja rumah. Dia suruh saya byk berehat so that berat baby akan bertambah cepat. Aduhhh...saya ni dah la jenis yg tak blh dok diam. Ada je yg nak di buat. Tapi sbb anak, saya ikut gak nasihat doktor.


The next week, bila buat CTG scan, contraction tetap ada. Kali ni doktor dah risau sebab dia takut bekas jahitan lama saya akan tetas. Ya Allah...ngerinya saya dengar. Tapi masih belum blh buat operation sbb baby masih kecil. Kalau keluar kena dok dlm incubator for quite sometimes, so selagi boleh, doktor tak nak baby keluar. Dok hospital lagiiii...inject lagii...Hospital dah mcm umah weekend saya ngan hubby...Kali ni saya dilarang sama sekali memandu dan membuat kerja rumah. So anak2 naik bas dan saya panggil orang untuk buat segala kerja rumah. Kerja saya hanya baring atas katil.Kerja hubby pulak call saya every hour memastikan saya atas katil. Hehe...


Then, here is the end. It was the last CTG scan for me. Doctor got to perform operation on that particular day sbb sekarang ni yg dibimbangkan adalah nyawa saya. Doktor dapat rasa yg bekas jahitan saya yg di dalam sudah terbuka. Punyalah takut saya padahal dah kena belah 3 kali dah sebelum ni. Kali ni rasa macam lain je...siap mintak ampun maaf ngan suami beriya iya. Ye lah, manalah tau, kalau saya tak dpt diselamatkan. Dan yg paling kelako, saya sempat btau suami kalau boleh jgn kawin lain jika apa2 berlaku kat saya. Ya Allah...teruknyaaaa!!!!


So...selps 4 kali masuk ward...lahirlah buah hati saya, a baby girl, weigh 2.4kg. Alhamdulillah semuanya okay. At the end saya tau gak apa masaalah saya sebenarnya. Kata doktor ovari ngan perut saya melekat. So bila ovari membesar, dia menolak perut saya sekali. Sebab tu bekas jahitan saya terbuka di sana sini. Aduhhh...ngerinya....nasib baik yg last. Rupanya masalah ni saya hadapi sejak dari anak yg ke 3 lg. Patut le Iwani keluar sebln lebih awal. Cuma saya tak de maalah contraction se awal honey. Yang bestnya...saya dapat merasa dok VIP room selama 4 kali saya masuk hospital. Thanx hubby.

6 comments:

Parth said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Suzi said...

salam kak ain....
ishh...ngeri juga pengalaman akak ye...
saya pernah caeserian juga...anak yg pertama sbb bp tiba2 naik dan tak turun. blm cukup bln gak...tapi berat iman ok..2.7...lepas bersalin berkg saya kat hospital 2 minggu sbb bp yg tak juga stabil...last balik juga dgn syarat 2-3 hari sekali gi klinik ambil bp....

yg lain alhamdulillah normal dan...paling senang isa kot masuk 3.30 am...5 am lebih dia keluar...lahir kat adelaide ni...

cuma yg jadi tanda tanya sekarang lepas 3-4jam baby dah keluar saya akan tumpah dara..berketul2...sakit mcm dah bersalin lak tu...kes ni start dgn sumaiyyah...doc.pun tak tahu kenapa?
4 org dah cukup dah kak..lelaki n pompuan dah ada...
my hubby ckp dia nak 5 org kalau blh...kalau blh girl biar sumaiyyah ada kawan...saya ckp tunggu dulu nak cuti lama sikit kali ni hihihi...

Shada said...

cerita kak ain ni, macam saya pulak yg terasa nak bersalin...hihihi.

macam-macam pengalaman orang perempuan nie bila mengandung, harap kaum bapa dan anak-anak dapat menghargai kita.

laily said...

Alhamdullilah, selamat walaupun pelbaagai dugaan selamat honey dilahirkan.
Anak aku yang ketiga tak de masalah masa mengandung tapi masa check up yang ke 5 bulan doktor kata tak de heart beat. Kami masa tu susah nak terima kenyataan sebab sepanjang kehamilan memang tak de masalah.( Aku memang alhamdulillah memang tak de masalah masa mengandung, mabuk puntak pernah)

Bila dapatkan second opinion, memang confrim tak de heart beat jadi terpaksalah aku dimasukkan ubat dan bersalinkan Amin Khalili. Jadi Omar sebenarnya anak aku yang ke empat.

ain said...

salam suzi...
akak pulak lps 6 jam lahirkan honey kena back pain. Sakitnyaaa...kena inject lg..
Now ni setiap 2 bulan mesti kena back pain lg. Mesti mkn pain killer.Igt nak buat further check-up.

salam shais..
akak klu marah2 ngan bdk2 ni siap ckp.."cuba jgn degil...bkn sng nak kuarkan awk semua ni tau.." hehe..

salam laily...
lama x dgr citer kau. Sorry about ur 3rd child. tp tu lah takdir namanya. Igt2 okay, rupanya ada ujian. Keep strong...

Lee said...

Hello Ain, you sure got one real cute baby. Mesti ikau the mother's good looks, ha ha.

Its always tough when husbands have work careers, or wives and baby arrives, but glad you guys got thru okay.
You keep well and have a great week, best regards, Lee.